NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
26 - (1970) وحدثنا
قتيبة بن
سعيد. حدثنا
ليث. ح وحدثني
محمد بن رمح.
أخبرنا اليث
عن نافع، عن
ابن عمر،
عن
النبي صلى
الله عليه
وسلم؛ أنه قال
(لا يأكل أحد
من لحم أضحيته
فوق ثلاثة
أيام).
{26}
Bize Kuteybe b. Saîd
rivayet etti. (Dediki): Bize Leys rivayet etti. H.
Bana Muhammed h. Rumh da
rivayet etti. (Dediki): Bize Leys, Nâfi'den, o da İbn-i Ömer'den, o da Nebi
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'den naklen haber verdi ki :
«Hiç bir kimse üç günden
yukarı kurbanının etinden yemesin!» buyurmuşlar.
(1970) - وحدثني
محمد بن حاتم.
حدثنا يحيى بن
سعيد عن ابن
جريج. ح
وحدثني محمد
بن رافع.
حدثنا ابن أبي
فديك. أخبرنا
الضحاك (يعني
ابن عثمان).
كلاهما عن
نافع، عن ابن
عمر، عن النبي
صلى الله عليه
وسلم. بمثل حديث
الليث.
{…}
Bana Muhammed b. Hatim
de rivayet etti. (Dediki): Bize Yahya b. Said, İbn-i Cüreyc'den rivayet etti.
H.
Bana Muhammed b. Râfi'
dahi rivayet etti. (Dediki): Bize İbn-i Ebî Füdeyk rivayet etti. (Dediki): Bize
Dahhak (yâni îbn-i Osman) haber verdi.
Her iki râvi Nâfi'den, o
da İbn-i Ömer'den, o da Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'den naklen Leys'in
hadîsi gibi rivayette bulunmuşlardır.
27 - (1970) وحدثنا
ابن أبي عمر
وعبد بن حميد
(قال ابن أبي عمر:
حدثنا. وقال
عبد: أخبرنا
عبدالرزاق).
أخبرنا معمر
عن الزهري، عن
سالم، عن ابن
عمر؛
أن
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم نهى أن
تؤكل لحوم
الأضاحي بعد
ثلاث.
قال سالم:
فكان ابن عمر
لا يأكل لحوم
الأضاحي فوق
ثلاث. وقال
ابن أبي عمر:
بعد ثلاث.
{27}
Bize İbn-i Ebî Ömer ile
Abd b. Humeyd de rivayet ettiler. (İbn-i Ebî Ömer bize rivayet etti tâbirini
kullandı. Abd bize Abdürrezzak haber verdi, dedi.) (Demişki): Bize Ma'mer,
Zührî'den, o da Sâlim'den, o da İbn-i Ömer'den naklen haber verdi ki,
Resûlullah (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem) üç geceden sonra kurban etlerinin yemesini yasak etmiş.
Salim şöyle demiş:
«Bundan dolayı İbn-i Ömer üç günün üzerinde kalan kurban etlerini yemezdi.»
İbn-i Ebî Ömer: «Üç geceden sonra» dedi.
Kurban etinin 3 günden
sonra yasağı neshedildi 1971 ve 1972 nolu hadisleri de mutlaka oku !
Metinle ilgili İzah
1972 de
Bu sayfadaki izahat
isnad'a dairdir, isnad terimlerini bilmiyor iseniz okumayın!
Birinci hadîsin senedi
hakkında Kaadî İyâd şunları söylemiştir: «Bu hadîsin Süfyan'dan rivayetinde
hadîs ulemasmca ref edip etmediği hususunda illet vardır. Çünkü Süfyan'ın
ashabı hafızlar onu merfu' olarak rivayet etmemişlerdir. Onun için de Buhârî
onu Süfyan'ın rivayetinden değil de, başkasının tarikinden rivayet etmiştir.»
Dare Kutni de: «Bu hadîs Abdu'l-Cebbâr b. A'la’nın vehmettiği hadîslerdendir.
Çünkü Alî b. Metînî ile Ahmed b. Hanbel, Ka'nebî, Ebû Hayseme, Ishâk ve
başkaları onu îbn-i Uyeyne'den mevkuf olarak rivayet etmişlerdir. Ama hadîsin
merfu şekli Zührî'den Süfyan'ın tarikinden başka bir tarikle sahihtir. Bu hadîsi
Salih, Yûnus, Ma'mer, Zebîdî ve Mâlik Cüveyriye'nin rivayetinden ref etmişler.
Onu hepsi Zührî'den merfu' olarak rivayette bulunmuşlardır.» diyor. Bunun
üzerine Nevevî de : «Her halü kârda hadîsin metni sahihtir.» demiştir.